Archiv článků (rubrika Doprava)
V prostorách karlovarského hotelu Thermal proběhl ve čtvrtek 2. května
Dopravní Summit Česká republika–Bavorsko–Sasko. Ke společnému dialogu týkající
se dokončení rozvoje dopravní infrastruktury mezi sousedními regiony a její
plnohodnotné zapojení do evropské železniční sítě se sešli ministři a
představitelé české vlády, německé spolkové vlády, vlád Bavorska a Saska.
Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na svém pátečním jednání
schválil pravidla pro poskytování příspěvků například na výstavbu a rekonstrukce
městské nebo obecní dopravní infrastruktury pro rok 2024 případně 2025.
V rozpočtu fondu pro rok 2024 je pro financování bezpečných chodníků,
přechodů či cyklostezek vyčleněno více než 1,6 mld. Kč.
Kraj zveřejnil novou Koncepci rozvoje cyklistiky Jihomoravského kraje do roku 2030.
Podobu tohoto strategického dokumentu, který zásadně ovlivní rozvoj cykloturistiky na
jihu Moravy v nejbližších šesti letech, schválili na svém čtvrtečním
jednání (25. dubna) krajští zastupitelé.
Rada Středočeského kraje na svém dnešním jednání přijala usnesení, ve kterém
se ostře ohrazuje proti návrhu městské části Prahy 6 v souvislosti s
plánovaným opatřením,
které by v budoucnu mělo vést k omezování automobilové dopravy na
příjezdech ze Středočeského kraje, a to například pomocí světelných závor.
Navrhovaná opatření by dle krajské rady zásadně zkomplikovala dopravní situaci a
cestování statisícům Středočechů, kteří do hlavního města denně dojíždí.
Nový strategický materiál Plán autonomní mobility do roku 2025 s výhledem do
roku 2030, který dnes na svém zasedání schválila vláda, posouvá Českou republiku
výrazně blíže širokému využívání autonomních technologií v dopravě. Má
za cíl připravit tuzemskou dopravní i inovační oblast na změny související
s novými trendy v oblasti chytré mobility. Rozvoj autonomní mobility
pozitivně ovlivní i průmysl, kterému se otevře další široké pole možností
uplatnění pro aplikace s vysokou přidanou hodnotou.
Město Touškov je prvním městem v ČR, které bude nabízet městské
elektrovozy pro sdílení s občany. Jedná se o zcela novou a unikátní
službu pro veřejnost.
Pokud se to povede, půjde o jednu z největších změn ve veřejné
dopravě Olomouckého kraje. Hejtmanství teď připravuje studii projektu Operativní
veřejné dopravy. Zjednodušeně jde o to, že malé mikrobusy by mohly během
krátké doby dojíždět do některých částí kraje na objednávku, tak, jak je lidé
budou zrovna potřebovat. Služba využívá moderní technologie včetně umělé
inteligence.
Jak nastavit efektivní komunikaci, aby povolování staveb bylo bez zbytečných
administrativních průtahů? O tom jednali zástupci dopravních podniků
s ředitelem Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), pod nějž od
1. ledna 2024 spadá agenda povolování a zprovozňování staveb tramvajových
tratí.
Plány na rozvoj integrovaného dopravního systému, dílčí rozvoj odbavovacího
systému a mobilní aplikace či plány v nabídce dopravní obslužnosti. I to
obsahuje Plán dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období 2024–28. Zasílat
náměty či připomínky, a to konkrétně k jednotlivým kapitolám či stranám,
lze do 31. března letošního roku.
Pražští radní schválili záměr na vypracování metodického materiálu
Kultivovaného dopravního značení v prostředí města jako doplňku
k Manuálu tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy.
V příštím roce se ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje,
odborem dopravy a odborem drah a pozemních komunikací pražského magistrátu a
Technickou správou komunikací uskuteční první pilotní projekty ve vybraných
lokalitách po projednání s příslušnými městskými částmi.
Řidiči motorových vozidel zavinili v roce 2023 82,3 % dopravních nehod.
Dokládají to statistiky Policie České republiky. Nejčastějšími příčinami
dopravních nehod byly nesprávný způsob jízdy a nepozornost. Důsledkem nehody, která
může být i tragická, je pak také náraz do stromu.
Krajský úřad Královéhradeckého kraje hostil velké pracovní setkání, na
kterém se sešli zástupci ministerstva dopravy a místního rozvoje s krajskými a
městskými cyklokoordinátory a členy spolku Partnerství pro městskou mobilitu, aby
společně začali pracovat na plánu propojit všechny obce s rozšířenou
působností v republice bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty.
Dopravní podnik města Brna, a.s. (DPMB) je největším provozovatelem trolejbusové
dopravy v České republice. V těchto dnech podnik úspěšně dokončil
pilotní projekt kompletace vlastních trolejbusů. První dva vozy z projektu Mario
získaly potřebné schválení typu a průkazy způsobilosti.
Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z resortu dopravy
schválil poskytnutí příspěvků na projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti nebo
plynulosti dopravy nebo opatření ke zpřístupňování dopravy osobám s omezenou
schopností pohybu nebo orientace (bezpečnost) pro období 2023–2024.
Zastupitelstvo Královéhradeckého kraje dne 29. 1. 2024 schválilo nový
dotační program zaměřený na podporu udržitelné mobility formou služby sdílených
kol. Jeho prostřednictvím plánuje rozdělit čtyři miliony korun. Na rozvoj
udržitelné dopravy a čisté mobility myslí kraj jak ve Strategii rozvoje
Královéhradeckého kraje, tak i v nově schválené Strategii
Královéhradeckého kraje v oblasti cyklistické dopravy do roku 2035.
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje spouští novou mapovou aplikaci,
která veřejnosti poskytne online informace o zajištění zimní údržby na
území jižní Moravy. Konkrétně se jedná o počet zasahujících vozidel, která
jsou vybavená sypací nástavbou a sněhovou radlicí, jaká je jejich aktuální poloha
a viditelný bude i stav ošetřených úseků.
Tři miliony korun. Takovou částku vyčlenil Liberecký kraj na podporu sdílených
kol ve městech regionu. Žádosti o příspěvek mohou zástupci obcí
s rozšířenou působností podávat od 4. do 18. března.
Již několik tisíc výtluků bylo na českých silnicích opraveno unikátní
mikrovlnnou technologií, kterou vyvinula česká firma FUTTEC ve spolupráci
s Akademií věd ČR a Vysokým učením technickým v Brně. Projekt získal
patent od Evropského patentového úřadu a jako jediný český finalista se umístil
v prestižní soutěži WIPO Global Awards 2023.
Olomoucký kraj zajišťuje podle zákona dopravní obslužnost na svém území, tedy
veřejnou autobusovou a drážní dopravu. Šesti procenty se na financování této
služby podílí také obce a města, a to na základě dlouhodobých smluv uzavřených
prostřednictvím společnosti KIDSOK. Náklady na veřejnou dopravu v Olomouckém
kraji činily v loňském roce 1,6 miliardy korun, obce přispěly částkou
97 milionů korun.
Slepý úsek silnice nenapojující žádnou část obce, více paralelních
komunikací nebo komunikací, které nahradil obchvat nebo úseky silnic mimo zastavěná
území s charakterem místní komunikace – to jsou případy silnic,
respektive jejich úseků, které jsou pro krajskou síť silnic II. a
III. tříd zbytné. Kraj je tedy postupně nabídne obcím k převzetí. Celkem
jde o cca 360 km z celkové délky 4,5 tisíce kilometrů silnic
nižších tříd.
Od začátku loňského září České dráhy společně se Středočeským krajem a
hlavním městem Prahou zvyšují bezpečnostní opatření ve vlacích, zejména
v ranních a večerních hodinách. Tato spolupráce zahrnuje nasazení více než
třiceti hlídek, které dohlíží na bezpečnost a pořádek ve vlacích na hlavních
tratích. Hlídky nejenže asistují vlakovému personálu při řešení situací
s problematickými cestujícími, ale také provádí dohled nad vlaky
v obratových stanicích.
Rok 2024 bude z hlediska investic v dopravě jedním z nejlepších
v novodobé historii Pardubického kraje. Samospráva v rozpočtu pro letošek
počítá s více než 100 projekty za částku přesahující 2,8 miliardy
korun. Na co chce peníze použít? V plánu jsou opravy důležitých mostů,
modernizace klíčových komunikací II. a III. třídy i dokončení dvou
důležitých dálničních přivaděčů.
Kompenzace narůstajících nákladů a propady ve výnosech – to jsou hlavní
důvody zvyšování cen jízdného v městské hromadné dopravě. U většiny
dopravních podniků v ČR se ceny jízdného od 1. ledna 2024 nezměnily.
Některá města, tedy zřizovatelé dopravních podniků, musela od Nového roku tarify
jízdného upravit, jinde změny připravují.
Hned první týden v lednu se na Ministerstvu dopravy sešli zástupci SMS ČR,
SMO ČR a SFDI, aby pokračovali v loni započaté diskusi, jak stanovit zpoplatnění
pozemních komunikací po roce 2029.
Cyklistická doprava je v Královéhradeckém kraji velmi oblíbená. Podíl cest
na kole po regionu převyšuje dvakrát celostátní průměr, ale mezi jednotlivými
krajskými oblastmi jsou velké rozdíly. Nejen tomuto tématu se věnovali účastníci
pracovní porady s názvem Rozvoj cyklodopravy v Královéhradeckém kraji do
roku 2035 a Cyklovize 2030.
Zaplatit jízdné přímo ve voze MHD – to už je dnes realita pro cestující
téměř ve všech velkých českých městech. Podle zjištění Sdružení dopravních
podniků ČR (SDP ČR) obliba bezhotovostních plateb v MHD v posledních letech
neustále stoupá, díky zjednodušení celého procesu se některým dopravcům dokonce
zvyšuje počet prodaných jednorázových jízdenek.
Rada hl. m. Prahy schválila předložení žádosti o podporu
z Operačního programu Doprava 2021–2027 na projekt Mobilní systém liniového
řízení a provozních dopravních informací. Jeho smyslem je postupně vybavovat
silniční infrastrukturu v Praze vhodnými prvky inteligentních dopravních
systémů, které pomohou zlepšit řízení dopravního provozu nejen při mimořádných
situacích a také informovat řidiče o aktuálních dopravních omezeních, což
povede ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti.
Integrovaný regionální operační program, který spadá pod Ministerstvo pro
místní rozvoj, vyhlásil dvě výzvy na podporu infrastruktury pro alternativní paliva
ve veřejné dopravě na území celé České republiky mimo hlavního města Prahy.
Resort na to vyčlenil více než 886 milionů korun z Evropského fondu pro
regionální rozvoj (EFRR). Příjem žádostí o podporu odstartuje v únoru
2024.
Středočeský kraj uspěl u Krajského soudu v Praze ve sporu
s městem Kladno kvůli spolufinancování dopravní obslužnosti. Soud potvrdil
argumenty kraje týkající se zavádění Standardů dopravní obslužnosti. Stížnosti
Kladna a jeho primátora Milana Volfa již v minulosti odmítlo Ministerstvo vnitra
ČR, dále také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ve věci již jednou
rozhodoval i Krajský soud. Neuspěla ani kasační stížnost jednoho kladenského
občana u Nejvyššího správního soudu.
Ministerstvo pro místní rozvoj schválilo 74 projektů zaměřených na obnovu
místních komunikací. V podprogramu Podpora obcí
s 3001–10 000 obyvateli na to resort vyčlenil přes 266 milionů
korun. Prioritně MMR podpoří projekty obcí z hospodářsky a sociálně
ohrožených území a strukturálně postižených regionů. Obnovené komunikace pomohou
zlepšit kvalitu života tamních obyvatel.
Další prostředky od Karlovarského kraje směřují do oblasti cykloinfrastruktury.
Rada Karlovarského kraje na svém prvním listopadovém zasedání schválila finanční
podporu rekonstrukci úseku Cyklostezky Ohře u Vojkovic, kterou koncem srpna
poničil přívalový déšť. Příspěvek obdrží také Chodov u Bečova nad
Teplou. Ten by chtěl s pomocí kraje dobudovat potřebné zázemí pro
cyklisty. O konečném přidělení dotací bude ještě rozhodovat krajské
zastupitelstvo.
Při špatné viditelnosti jsou některé přechody pro chodce rizikové nejen při
nedostatečném nasvícení, ale také při přesvícení. Čtyři přechody ve
Vratislavicích nad Nisou projdou nutnou úpravou. Jasová analýza totiž ukázala jejich
rizika. Liberecký kraj pomáhá obcím s identifikací míst, kde řidiči
nedodržují maximální povolenou rychlost. Díky této spolupráci budou mít děti
v Raspenavě bezpečnější cestu do školy.
Státní fond pro dopravní infrastruktury připravil souhrn metodik týkajících se ekonomického hodnocení dopravních staveb.
Od 1. ledna 2024 by mělo začít platit vzájemné uznávání jízdenek mezi
krajem dotovanou Veřejnou dopravou Vysočiny a MHD Jihlava. V praxi to znamená
možnost přestupu mezi jihlavskou MHD a běžnými autobusovými i vlakovými spoji
objednávanými Krajem Vysočina s jednou integrovanou jízdenkou nebo kuponem.
Z pohledu Kraje Vysočina jde o důležitý krok v procesu další
integrace městské hromadné dopravy, z pohledu cestujícího jde o zvýšení
přestupního komfortu a zavedení nové služby.
Středočeský kraj chce blíže prozkoumat možnosti provozu vlakotramvají,
případně lehkých kolejových vozidel, které by v budoucnu mohly zajišťovat
dopravní obslužnost ve čtyřech oblastech těsně navazujících na Prahu. Radní na
svém dnešním jednání schválili zadání dvou zakázek na provedení studií
legislativní a provozně-technické dvěma vybraným dodavatelům. Hotové by měly být
už příští rok. Zakázky připravila Integrovaná doprava Středočeského kraje
(IDSK).
Na území Pardubického kraje se před koncem sezony dokončuje řada dopravních
staveb a další se plánují na další roky. Náměstek hejtmana zodpovědný za oblast
dopravy Michal Kortyš navštívil několik stavenišť a jednal se zástupci měst a
obcí o plánech pro další období. Jak to aktuálně vypadá na vybraných
silnicích?
Na jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku dne
16. října byl přijat obecný přístup Rady k nařízení o nových
emisních limitech CO2 pro nákladní automobily a autobusy. Česká republika
přispěla k významnému zmírnění dopadů připravované regulace.
Nejvýznamnější změnou je vynětí všech dálkových a příměstských autobusů
z požadavků na zcela bezemisní provoz a oddálení závazku plně bezemisních
městských autobusů o pět let na rok 2035.
Plán dopravní obslužnosti území Libereckého kraje na roky 2024–2028. Tak zní
název strategického dokumentu, jehož účelem je hospodárně a efektivně zajistit
veřejnou dopravu v regionu. Jeho součástí jsou mimo jiné takzvané standardy
dopravní obslužnosti, ale také návrh na úpravu výše příspěvku na dopravní
obslužnost ze strany obcí a měst. Na roky 2024 až 2028 se počítá s jeho
navýšením na 200 korun na jednoho obyvatele na jeden rok.
Ve čtvrtek 21. září se konalo setkání měst, obcí a dalších organizací
z Ústeckého kraje, které se věnují podpoře cyklistické dopravy a budování
cykloinfrastruktury. Akci pořádal Ústecký kraj ve spolupráci se spolkem Partnerství
pro městskou mobilitu. Cílem setkání, které proběhlo pod hlavičkou projektu
Cyklovize 2030, bylo diskutovat o aktuálních problémech v rozvoji
cykloinfrastruktury a o bezpečnosti cyklistů. Také hledání společného
řešení pro rozvoj cyklistické dopravy v kraji.
Středočeský kraj ve spolupráci s kraji Ústeckým, Plzeňským a
Karlovarským, jejich organizátory veřejné dopravy a svazkem obcí ODORAK odstartovaly
projekt společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Jeho cíli jsou
například propojení měst a obcí v oblasti veřejnou dopravou bez ohledu na
krajskou příslušnost a dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy
v dané oblasti. Cestujícím by tak měl přinést celou řadu výhod; mimo jiné
nové linky autobusů anebo uznávání krajských tarifů ve vícero spojích.
Čtyřmezí odstartuje už na konci letošního roku. Zástupci krajů celý projekt
představili dnes na radnici v Rakovníku.
Poslanci v úterý večer schválili novelu zákona o drahách včetně
institutu přerušení provozuschopnosti dráhy, který navrhovala ze zákona
v pozměňovacím návrhu vypustit senátorka Hana Žáková.
Státní fond dopravní infrastruktury má v příštím roce disponovat
částkou 150,5 miliardy korun. Návrh rozpočtu fondu schválil Výbor Státního
fondu dopravní infrastruktury. Rozpočet je sestaven z národních zdrojů ve výši
118,4 miliard, z toho 26 miliard tvoří dluhové financování, a
z evropských prostředků ve výši 32,1 miliard korun.
I v roce 2023 se Pardubice na krátkou dobu staly pomyslným centrem tuzemské
dopravy. Ve čtvrtek 7. září krajské město hostilo již 12. ročník
Dopravní konference. Mezi pozvanými nechyběli politici v čele s ministrem
dopravy Martinem Kupkou, manažeři státních fondů a příspěvkových organizací,
představitelé samospráv a odborníci na dopravu z různých oborů.
Středočeský kraj chce na svých silnicích rozšířit síť vysokorychlostních
vah. Radní na svém zasedání schválili seznam osmi vytipovaných míst, kde by je
chtěli do tří let vybudovat. Záměr doplní původní čtveřici v lokalitách
Kolín-Sendražice, Říčany, Neratovice a Ovčáry. Instalace by měla vyjít na zhruba
82 milionů korun.
Kraj Vysočina letos opraví více silnic, než bylo plánováno. Podle hejtmana Kraje
Vysočina Vítězslava Schreka začne postupně už od září dalších
25 souvislých oprav za 300 milionů korun. Kraj na opravy využije například
uspořené peníze v rámci vlastních investičních projektů, kde se podařilo
díky veřejné zakázce vysoutěžit nižší ceny, než se předpokládalo, ale také ze
stavebních projektů, které z objektivních důvodů začaly později nebo budou
dotované z evropských fondů. Krajská samospráva peníze použije na připravené
opravy vozovek, které by se jinak uskutečnily až v dalším roce.
Vláda schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla. Návrh reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové
změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu
vozidla.
Kraj Vysočina zahájil administraci veřejné zakázky na autobusové dopravce oblasti
Jihlavsko a Havlíčkobrodsko. Ti mají zajistit základní dopravní obslužnost po dobu
následujících deseti let.
Vláda schválila další kroky v přípravě nových PPP projektů na
připravovaných dálnicích a železničních tratích. Po vyhodnocení dosavadního
postupu realizace D4 metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru by se
touto metodou mohl začít stavět chybějící úsek IV. železničního koridoru
Nemanice–Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy
s Letištěm Václava Havla. U obou staveb potvrdily studie proveditelnosti
výhodnost jejich realizací formou PPP. Resort dopravy také začne prověřovat
možnosti využití PPP u dostavby dálnic D55, středočeské D3, severních
částí Pražského okruhu a některých chystaných úseků vysokorychlostní železnice
v rámci baltsko-jadranského koridoru.
S ohledem na skutečnost, že se umísťování sdílených kol a koloběžek na veřejná prostranství stalo problémem většiny velkých měst v České republice, přistoupilo Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Ministerstvem dopravy k vydání materiálu nazvaného „Metodické doporučení pro obce – nástroje právní regulace umísťování sdílených kol a koloběžek na veřejná prostranství v rámci komerční služby „bikesharing“. Cílem materiálu je představit místním samosprávám základní nástroje, které mohou v současné době využít k regulaci provozování komerční služby „bikesharing“.
Při zítřejším jednání Výboru stálých zástupců COREPER I představí Česká republika své výhrady vůči současnému návrhu emisní normy EURO 7 zástupcům Španělska, které od 1. července předsedá Radě EU. Jedná se o další krok ve vyjednávání o změně znění normy. Česká republika dlouhodobě usiluje o odložení účinnosti emisní normy a významnou úpravu jejích klíčových parametrů a na její straně stojí další členské státy.