Archiv článků (rubrika Legislativa)
Jak máme vyplatit místostarostovi jednorázově částku za používání
soukromého mobilu? Lze dát k odměně zastupitele? Musí se schválit a dodržet
limit pro roční odměnu? Nebo mu můžeme jen poslat částku za používání
mobilního telefonu na účet mimo odměnu?
Za jakým podmínek může obec vybudovat a umožnit občanům využívat veřejné
ohniště. Je možné jeho využití na odpovědnosti občana, pokud se tak stanoví
v provozním řádu?
Zveřejnit záměr uzavřít smlouvu o dispozici s obecním majetkem a takovou smlouvu schválit k tomu příslušným orgánem je zákonnou povinností obce. Otázkou je, zda je obec v případě uzavírání realizační smlouvy, jež byla ve svém finálním znění součástí již zveřejněné a schválené smlouvy o smlouvě budoucí, povinna opakovaně zveřejnit záměr takovou smlouvu uzavřít a následně ji opakovaně schválit. Cílem tohoto článku je poskytnout východiska k řešení této problematiky.
V obci je objekt, bývalý hotel, který je již v sotva uživatelném
stavu, svým vzhledem hyzdí náves a z něhož si nová majitelka již 5 let
dělá jen skladiště. Daň z nemovitostí lze upravit třeba podnikatelským nebo
průmyslovým objektům. Lze ji ale nějakým způsobem navýšit například objektům,
které nejsou užívány k původnímu účelu, a aspoň symbolicky tak nutit
majitele, aby se o objekt staral?
Ministerstvo vnitra vydalo stanovisko, které upřesňuje požadavky na
pracovní pozici matrikáře, jak je uvádí zákon o úřednících.
Uvedená situace, kdy existuje odlišný vlastník místní komunikace a vlastník
pozemku, na němž komunikace leží, je v obcích a městech známá. Přináší to
problematiku, jejíž východiska, možnosti řešení i jejich rizika uvádí
následující text.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR na své 98. schůzi schválila návrh zákona
o státní památkové péči, který je dílčí technickou novelou a upravuje
zejména dvě oblasti.
Pražští radní se shodli na tom, že vyhlášku regulující hazard neupraví ani po
výzvě Ministerstva vnitra. O konečném osudu vyhlášky tak pravděpodobně
rozhodne až Ústavní soud.
Článek si klade za cíl objasnit některé nové instituty zavedené do zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, a to zejména ve vztahu k činnosti a oprávnění obecní policie, jakož i podat ucelený přehled o tom, jaké přestupky je od 1. 1. 2024 obecní policie oprávněna projednávat a řešit příkazem na místě.
Konsolidační balíček zavedl v oblasti daně z nemovitých věcí několik
změn. Jednou z těch méně akcentovaných, ale velmi důležitých je možnost
stanovení místního koeficientu pro jednotlivé nemovité věci opatřením obecné
povahy.
Ministr práce a sociálních věcí a ministr zdravotnictví společně představili
změnový zákon o sociálně-zdravotním pomezí, který počítá
s efektivním propojením sociálně-zdravotních služeb. Tento krok umožní
poskytování komplexní péče v nemocnicích, léčebnách dlouhodobě nemocných,
domovech pro seniory a centrech duševního zdraví. Cílem je řešit aktuální
problémy spojené s oddělenými systémy péče pro jednotlivé pacienty. Návrh
prošel mezirezortním připomínkovým řízením a návrhy z něj vzešlé byly
oběma rezorty vypořádány a zapracovány.
Na jednání Poslanecké sněmovny dne 9. dubna 2024 prošla druhým čtením
novela zákona o státní památkové péči.
V roce 2023 došlo ke některým úpravám legislativních ustanovení
o místních poplatcích ve vztahu k odpadům. Naše obec nebude měnit pro rok
2024 výši místního poplatku za likvidaci odpadů, zůstává tedy v platnosti
i pro rok 2024 obecně závazná vyhláška (OZV) o místním poplatku za
obecní systém odpadového hospodářství, která byla schválena již v prosinci
2021? Je nutné nebo se pouze doporučuje do konce roku 2023 schválit nové OZV, aby byly
platné i v roce 2024?
Občan obce nechává zaparkovaný automobil před svým domem, v místě
vjezdu do svého rodinného domu. Sjezd je současně součástí chodníku vedoucího
k sousedním rodinným domům. Sousedé musí automobil nesnadně obcházet, vchází
do rušné vozovky. Chodník lze v zimě jen obtížně udržovat, stroje zimní
údržby musí sjíždět z chodníku. Občan se brání tím, že ve vjezdu před
svým domem může parkovat bez omezení, zvlášť pokud si sjezd zbudoval sám
(v době výstavby svého rodinného domu). Pozemek pod chodníkem i vjezdem je
v majetku kraje. Lze tuto situaci nějak řešit?
Fyzická osoba vlastní dva rodinné domy v obci se samostatným číslem
popisným, v nichž není k trvalému pobytu přihlášena žádná fyzická
osoba. V obci je zaveden místní poplatek za obecní systém odpadového
hospodářství, aktuálně 1000 Kč/rok. Je vlastník povinen platit poplatek za
každý rodinný dům (tedy násobí se poplatek počtem vlastněných objektů)?
Ministr kultury Martin Baxa na jednání vlády předložil návrh zákona
o veřejných kulturních institucí (VKI), který je součástí programového
prohlášení vlády.
Zákon přinese větší stabilitu kulturních institucí, především víceleté
plánování a vícezdrojové financování. Zřizovatelem VKI bude moci být stát, nebo
uzemní samosprávný celek, nebo více územně samosprávných celků společně.
Jak máme postupovat v případě, že bychom chtěli hloubkový audit na
jeden odbor města tři roky zpětně? Jedná se nám hlavně o finanční
záležitosti daného odboru?
Sdružení místních samospráv ČR shrnuje tímto své stanovisko k aktuální
podobě zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her,
v platném znění (dále jen „zákon o hazardní dani“) ve vztahu
k územně samosprávným celkům.
Ústavní soud rozhodoval o právní otázce s bohatou stopou v jeho
rozhodovací činnosti. V minulosti totiž vydal řadu nálezů, a dokonce
i stanovisko pléna Ústavního soudu.
Až 10 % staveb v ČR bylo podle dosavadní právní úpravy povolováno v režimu dodatečného povolení stavby, jen zlomek těch, které stavební úřad nařídí odstranit, je skutečně odstraněno. Příčinou tohoto stavu byla komplikovaná úprava vnořeného řízení o dodatečném povolení stavby, rezignace úřadů na výkon rozhodnutí z finančních důvodů a neprojednávání přestupků. Jak na tyto problémy reaguje nový stavební zákon?
Metodické doporučení k činnosti územních samosprávných celků:
- Metodický materiál Jednací řády zastupitelstev obcí
- Vzor jednacího řádu – obec (město) s radou a tajemníkem
- Vzor jednacího řádu – obec bez rady a bez tajemníka
- Vzor informace dle § 93 odst. 1 – typ 1
- Vzor informace dle § 93 odst. 1 – typ 2
Obyvatel opakovaně znečišťuje při výjezdu vozidla místní komunikaci. Jakým
způsobem se tomu dá zabránit?
Poprvé v české legislativě návrh zákona vymezuje veřejnou
hydrometeorologickou službu, tedy měření v oblasti kvality ovzduší,
meteorologie, klimatologie a hydrologie, jako odbornou službu vykonávanou ve veřejném
zájmu. Nově také v případě schválení zákona o ČHMÚ vznikne databáze
s otevřenými daty, která bude přístupná veřejnosti. Návrh zákona prošel
prvním čtením v poslanecké sněmovně.
V prosinci 2023 vydal Krajský soud v Plzni překvapivé rozhodnutí č. j. 55 A 15/2023–69, kterým v rozporu s dosavadními závěry odborné literatury dovodil, že jakákoliv smlouva, kterou dojde k umožnění jinému subjektu stavět na pozemku obce, musí být schválena zastupitelstvem a záměr ji uzavřít musí být předem zveřejněn na úřední desce, a to pod hrozbou sankce absolutní neplatnosti.
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Pavel Šámal) zrušilo čl. 5
odst. 2 obecně závazné vyhlášky obce Číměř č. 3/2021, o místním
poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, ve znění obecně závazné
vyhlášky obce Číměř č. 1/2022, dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
K Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 257/2001 Sb.,
o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a
informačních služeb (knihovní zákon), předložilo SMS ČR tři zásadní
připomínky.
Obec pronajímá nebytové prostory za účelem provozování restaurace. Přílohou
nájemní smlouvy je soupis předaného movitého majetku (konvektomat, myčka, televize,
stoly, židle apod.). Kdo je povinen hradit opravy tohoto movitého majetku –
pronajímatel nebo nájemce? V nájemní smlouvě jsou stanoveny pouze podmínky pro
opravy a udržování nebytových prostor, nikoliv hmotného majetku.
Plénum Ústavního soudu posuzovalo obecně závaznou vyhlášku, kterou obec
Jenštejn zavedla v části Jenštejn-Dehtáry místní poplatek za zhodnocení
stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu či kanalizace.
Ústavní soud v tomto nálezu odpovídá na otázku, kdy nejpozději mohla obec
vydat obecně závaznou vyhlášku, došlo-li ke zhodnocení pozemku v květnu 2017.
Jak by se řešil případ, kdyby o pokládku optické sítě na pozemcích
města mělo zájem více poskytovatelů a obec by souhlasy dala jen některým? Měli by
zbývající poskytovatelé právo na pokládku sítí prostřednictvím vyvlastnění.
A co případ, kdy prostorově se do daného území všichni zájemci nevejdou?
Vychází nová publikace Zákon č. 149/2023 Sb., kterým se mění
některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném
environmentálním stanovisku – úplná znění vybraných novelizovaných
ustanovení s komentářem.
Může obec vyplácet kronikářku jinak než dohodou o provedení práce,
například příležitostným příjmem?
Transparency International zveřejnila nová data svého Indexu vnímání korupce za
rok 2023. Česká republika se oproti předchozímu hodnocení zlepšila o jeden bod
na 57 bodů ze 100 možných a umístila se na celkovém 41. místě ze
180 hodnocených zemí. Česká republika figuruje v rámci srovnání zemí
Evropské unie na 16. místě a nadále má nejlepší hodnocení ze zemí V4.
Dotaz: Může správce poplatku vrátit vratitelný přeplatek na místním poplatku,
který je nižší než 200 Kč?
V obci máme případ, kde byla budova pro rodinnou rekreaci s již
přiděleným evidenčním číslem stavebně upravena a rekolaudována na rodinný dům
(tedy změna způsobu využití). Stavební úřad odkázal majitele budovy na obecní
úřad, aby požádal o přidělení č. p. (tedy změny
z č. e. na č. p.). Je toto možné? Z pohledu zákona
o obcích to chápeme tak, že rodinný dům by měl mít přiděleno č. p.,
avšak z metodiky MV mi není jasné, jestli změna z č. e. na
č. p. je možná.
Jaké jsou právní důsledky pro obec pro ubytování sociálně slabého
staršího občana v nebytovém prostoru ve vlastnictví obce? Může mu poskytnout
alespoň přes zimu ubytování například v maringotce?
Digitalizace pobytové agendy, nový systém registrace občanů EU či posílení role
tzv. garanta. Ministerstvo vnitra připravilo nový zákon upravující vstup a pobyt
cizinců na našem území, který digitalizací pobytové agendy zrychlí pobytové
řízení a zpřehlední právní úpravu pobytu cizinců. Návrh zákona prošel
meziresortním připomínkovým řízením a nyní bude předložen vládě.
S nárůstem využívání telekomunikačních služeb a s tím souvisejícím rozvojem telekomunikační infrastruktury se vynořují problémy spojené s nastavením vzájemných vztahů mezi provozovatelem telekomunikační infrastruktury (dle dikce zákona sítě elektronických komunikací) a vlastníkem dotčené nemovitosti (ať již pozemku či budovy), kde se předmětná část telekomunikační sítě nachází. Zcela samostatnou a značně specifickou kapitolu pak tvoří režim vzájemných práv a povinností v případech telekomunikačních sítí vybudovaných v minulosti, a to často před několika desítkami let.
Zimní období je spojeno se zvýšeným rizikem vzniku majetkové i nemajetkové újmy v důsledku nepříznivého počasí. V tomto článku uvádíme právní režim odpovědnosti za újmy způsobené jedním z takových rizik, a to pádem sněhu nebo ledu ze střech budov.
Stárnutí populace je celosvětovým trendem, který se projevuje i v České republice. Roste počet seniorů, což s sebou nese řadu výzev, mezi které patří i zvýšené riziko kriminality páchané právě na seniorech. V důsledku stárnutí dochází u lidí k různým změnám, které mohou zvyšovat jejich zranitelnost vůči trestné činnosti.
Došlo-li v kolaudačním řízení k pravomocnému zamítnutí žádosti
o povolení užívání stavby, jedná se o rozhodnutí „platné navždy“?
Nebo je možné podat ve věci novou žádost, např. opatří-li stavebník dodatečně
doklady, které ve skončeném řízení chyběly?
Návrh novely volebního zákona, která zavádí možnost korespondenčního
hlasování, schválila vláda na svém prvním zasedání letošního roku a již nyní
je zákon v diskuzi na pořadu Poslanecké sněmovny. Je korespondenční volba
posílením demokracie nebo jde o etický a ústavně právní problém?
Přinášíme z mediálního prostoru názor politologa a právníka.
Evropská komise přijala dne 13. 12. 2023 novely nařízení 1407/2013 a
360/2012 o podporách de minimis. Tato nařízení de minimis jsou účinná od
1. 1. 2024. V přechodném období, během kterého budou probíhat
nezbytné úpravy registru de minimis a legislativy, bude však nadále nutné aplikovat
původní nařízení 1407/2013 a 360/2012. Přechodné období potrvá nejdéle do
30. 6. 2024.
Obec plní řadu povinností a je mimo jiné také povinna nejenom pro potřeby
právnických, ale i fyzických osob vydávat potvrzení a vyhotovovat zprávy. Nejde
však o jakékoliv vyžádané potvrzení. Povinnost obce vydat potvrzení platí
výlučně jen pro případ, stanoví-li tak právní předpis. Pro uplatnění práva
v cizině však obec potřebné potvrzení vydává i v případě, že jí
právní předpis takovou povinnost neukládá, ale požadované údaje jsou jí známy.
Až do 19. ledna mohou připomínková místa uplatňovat připomínky
k návrhu vyhlášky o stanovení obecních stavebních úřadů. Tento návrh
byl připraven v souvislosti se schválením novely stavebního zákona
č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, který
stanovuje síť stavebních úřadů.
Mají povinnost platit obci poplatek za odpady občané Ukrajiny, kteří
pobývají na území ČR z důvodu válečného konfliktu na Ukrajině a mají typ
pobytu „Dočasná ochrana“? Pokud ano, podle jakého předpisu?
Palčivým problémem řady měst v České republice se v posledních
několika letech stal fenomén „bikesharingu“. Přestože tato nová forma podnikání
v oblasti mikromobility veřejnosti přináší řadu benefitů, zejména možnost
rychlé, flexibilní a ekologické přepravy na krátké vzdálenosti, je začasté
spojena s ne zcela žádoucím využíváním veřejného prostoru.
Může tajemník města zveřejnit, resp. dát někomu, např. dle zákona
č. 106/1999, o svobodném přístupu k informacím, pracovní náplně
zaměstnanců obecního úřadu? V případě, že to nelze, kdo může být
seznámen s pracovními náplněmi zaměstnanců města?
V prosinci 2023 dospěl šestý senát Nevyššího správního soudu k závěru, že pokud v územním řízení s velkým počtem účastníků podá vedlejší účastník (tj. osoba, jejíž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám nebo pozemkům může být územním rozhodnutím přímo dotčeno) odvolání, stává se tím pro účely odvolacího řízení účastníkem hlavním (žadatelem), a musí mu být doručováno individuálně.
Obec Tchořovice vyhláškou zavedla místní poplatek za obecní systém odpadového
hospodářství. V obecně závazné vyhlášce stanovila z poplatku za obecní
systém 700 Kč ročně úlevu ve výši 200 Kč pro osoby přihlášené
v obci, které v kalendářním roce, za který se poplatek platí, dosáhly
věku v rozmezí 1–79 let.
Několikrát ročně se na poradnu obrátí opoziční zastupitele s tím, že jim odmítají ve zpravodaji otisknout jejich příspěvek. Přestože již 10 let platí tiskový zákon, stále se najdou města, která se snaží cenzurovat názory opozičních zastupitelů. Co dělat, když k tomu dojde?